کد مطلب:36167 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

حفظ زبان











(و تلا فیك ما فرط من صمتك ایسر من ادراكك ما فات من منطقك و حفظ ما فی الوعاء بشد الوكاء)

«تلافی و تدارك تقصیری كه از خموشی پیدا شده آسانتر از بدست آوردن آنچه كه از ناحیه ی گفتارت از دست رفته، می باشد و نگهداری آنچه كه در ظرف است به استوار داشتن و استحكام بند آن است»

این قسمت، در رابطه با زبان و اجتناب و پرهیز از بسیار سخن گفتن می باشد. و خلاصه ی كلام حكیمانه ی امام علیه السلام این است كه سخن نگفته را غالبا همه وقت می توان گفت ولیكن سخن گفته را پس گرفتن ممكن نیست.

آری ممكن است از رهگذر سكوت، نگرانیهائی به وقوع بپیونددد و سكوت، پی آمدهیا سوء و ناراحت كننده ای داشته باشد و لیكن نوعا قابل جبران است و می توان تدارك كرد، بر خلاف پی آمد سخنهای نابجا و گفتارهای ناهنجاركه زمینه ی بر گرداندن ندارد و خسارات آن قابل تدارك و جبران نیست و اگر باشد آسان نمی باش.

و چه زیباست مثل جانه ای كه امام علیه السلام در اینجا آورده اند كه نگهداری آنچه داخل ظرف است به استحكام و استواری بند آن است اگر بند ده8انه ی مشك، محكم نباشد از داخل نفوذ می كند و كم كم آنچه آب در آن مشك است بیرون خودهد ریخت.

اكنون، حفظ اسرار، در درون بستگی به محكم كردن بند و دهانه آن یعنی زبان دارد كه اگر انسان سخت آن را نبندد و محكم نگه ندارد اسرار درون، بیرون خواهد ریخت و تولید اشكالات و گرفتاریهای بی شمار خواهد نمود.

[صفحه 204]


صفحه 204.